A comparison of psychosomatic symptoms and coping strategies of 14- to 19-year-old Czech students with and without specific learning disabilities in stressful circumstances

Název česky Srovnání psychosomatických symptomů a dopingových strategií 14 - 19letých Českých studentů s a bez specifických poruch učení v zátěžových situacích
Autoři

JŮZOVÁ Ivana VAĎUROVÁ Helena VICHERKOVÁ Nikola

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj The British Journal of Special Education
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8578.12545
Doi http://dx.doi.org/10.1111/1467-8578.12545
Klíčová slova specific learning disabilities; coping strategies; stress; students; psychosomatic symptoms
Přiložené soubory
Popis Studie se zaměřila na porovnání výskytu a typu psychosomatických symptomů u českých studentů ve věku 14 až 19 let (N = 459) bez specifických poruch učení (SPU) a se specifickými poruchami učení (SPU) a na jejich tendence k vybraným strategiím zvládání. Nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly v prevalenci a typu psychosomatických symptomů mezi studenty bez SPU (n = 366) a studenty se SPU (N = 93). Nejčastějšími psychosomatickými příznaky, které obě skupiny uváděly při stresu, byly bolesti břicha (61 %; N = 459), extrémní únava (60 %; N = 459), třes (56 %; N = 459) a bolest hlavy (53 %; N = 459), přičemž frekvence výskytu se pohybovala od někdy až po velmi často. V používání negativních a pozitivních strategií zvládání zátěžových situací nebyly pozorovány žádné rozdíly, s výjimkou užívání alkoholu, které bylo častější u studentů bez SPU (p = 0,024). Byly zjištěny korelace mezi úzkostí, stažením a pláčem a šesti nejčastějšími psychosomatickými příznaky. Studenti se SPU dále častěji uváděli snahu odstranit příčinu problému (80 %; N = 93) a hledání různých řešení (80 %; N = 93). Výsledky studie tedy naznačují, že SPU nepředstavují vyšší riziko zvýšeného výskytu psychosomatických příznaků ani preference negativních strategií zvládání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.