Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Dějiny a dějepis |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/DD2023-1-2-2 |
Klíčová slova | Dějepis; školní předmět; ukrajinští žáci; české školy; válka |
Popis | Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů. |
Související projekty: |