Jazykové vzdělávání na vysokých školách: Je cílem osvojit si cizí řeč nebo zdokonalit své komunikační dovednosti v cizí řeči?

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod pracoviště Centrum jazykového vzdělávání. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠTĚPÁNEK Libor

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Centrum jazykového vzdělávání

Citace
Popis Jazykové vzdělávání ve vysokoškolském prostředí nepředstavuje zdaleka pouze výuku cizích řečí. Vedle jazykových dovedností, které umožní studentům vhodně komunikovat ve svých oborech i různých akademických situacích, mají vyučující za úkol zprostředkovávat i zdokonalování studentů v dalších oblastech komunikace, které mají ve svých budoucích profesích také ovládat. Extrémní situace posledních dvou let přinesla potřebu hledat nové způsoby výuky obecně, u učitelů jazyků však došlo ještě k dalšímu posunu. Kromě pozornosti věnované inovativním pedagogickým a metodickým postupům zaměřeným na využití ICT a vyšší individualizaci výuky se jazykové vzdělávání jednoznačně posunulo od tradičního pojetí, v němž si student osvojuje cizí řeč a jednotlivé její složky, k důrazu na sociální aspekt cizojazyčné komunikace, při níž je student vnímán jako sociální činitel, jenž prostřednictvím cizí řeči interpretuje realitu. Důraz na mediaci a absenci postavení rodilého mluvčího prosazuje zejména inovovaný Společný evropský referenční rámec pro jazyky (2018). Souběh potřeb zavádění nových pojetí jazykového vzdělávání a obecných pedagogických postupů do praxe pak může být pro některé vyučující poměrně náročný. Tento příspěvek má za cíl poukázat z pohledu učitele, školitele i mezinárodně aktivního akademika na skutečnost, že vyučující jazyka pro akademické a specifické účely mohou vysokoškolským studentům i akademikům poskytovat v jazykové oblasti i na poli nonverbálních a komunikačních dovedností stejně vynikající podporu. Příspěvek nejprve představí praktické postupy, díky nimž je možné do kurzů jazyka pro akademické a specifické účely vedle výhradně jazykových kompetencí flexibilně implementovat také širokou škálu dovedností nonverbálních a komunikačních. Dále se zamyslí nad přesahem jazykové výuky a komunikačních dovedností obecně a zastaví se u individuálních výukových stylů a jejich patřičného užití v konkrétních situacích. Závěrem se zaměří na vhodné strategie, jež mohou studentům pomoci efektivně se vypořádávat s rozličnými komunikačními situacemi, které je v jejich profesích v budoucnu mohou potkat.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.