Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech

Autoři

BENEŠOVSKÁ Barbora KRIŠOVÁ Dagmar MACHÁČKOVÁ Marcela

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Orbis Scholae
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://karolinum.cz/data/clanek/12506/OS_17_3_0061.pdf
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.3
Klíčová slova sexuality education, school education programme, minimum prevention programme, WHO Standards, content and comparative analysis
Popis Sexuální výchova a její formální uchopení ve vzdělávacím systému jsou v posledních letech stále diskutovanější témata. V České republice se oblast dostala do centra veřejněpolitického zájmu na začátku roku 2023, kdy v reakci na řadu kauz sexuálního obtěžování vyjádřil tehdejší ministr školství Vladimír Balaš potřebu posílení sexuální výchovy ve školách. S probíhající revizí rámcového vzdělávacího programu a s vědomím nedostatečně výzkumně pokryté oblasti považujeme za vhodné zkoumat, jak je sexuální výchova v současné České republice rámována institucionálními dokumenty. Provádíme kvalitativní analýzu Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách, vybraných školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů. Ty srovnáváme s principy, východisky a tématy artikulovanými ve Standardech pro sexuální výchovu v Evropě, které vznikly s cílem podpořit zavádění holistické sexuální výchovy. Poukazujeme na významné odlišnosti v pojetí českých dokumentů, zejména na normativní, biologizující a na rizika zaměřenou sexuální výchovu. Nevyřčený potenciál pro kvalitní uchopení sexuální výchovy, zohlednění sexuální subjektivity a jedinečnosti prožitku dospívajících a interakční povahy sexuality, kterou Standardy pro sexuální výchovu v Evropě zdůrazňují, spatřujeme v oblastech Výchova k občanství, Etická výchova či v Osobnostní a sociální výchově.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.