Sexualita jako riziko? Sexuální výchova v českých kurikulárních dokumentech
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Orbis Scholae |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://karolinum.cz/data/clanek/12506/OS_17_3_0061.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.3 |
Klíčová slova | sexuality education, school education programme, minimum prevention programme, WHO Standards, content and comparative analysis |
Popis | Sexuální výchova a její formální uchopení ve vzdělávacím systému jsou v posledních letech stále diskutovanější témata. V České republice se oblast dostala do centra veřejněpolitického zájmu na začátku roku 2023, kdy v reakci na řadu kauz sexuálního obtěžování vyjádřil tehdejší ministr školství Vladimír Balaš potřebu posílení sexuální výchovy ve školách. S probíhající revizí rámcového vzdělávacího programu a s vědomím nedostatečně výzkumně pokryté oblasti považujeme za vhodné zkoumat, jak je sexuální výchova v současné České republice rámována institucionálními dokumenty. Provádíme kvalitativní analýzu Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách, vybraných školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů. Ty srovnáváme s principy, východisky a tématy artikulovanými ve Standardech pro sexuální výchovu v Evropě, které vznikly s cílem podpořit zavádění holistické sexuální výchovy. Poukazujeme na významné odlišnosti v pojetí českých dokumentů, zejména na normativní, biologizující a na rizika zaměřenou sexuální výchovu. Nevyřčený potenciál pro kvalitní uchopení sexuální výchovy, zohlednění sexuální subjektivity a jedinečnosti prožitku dospívajících a interakční povahy sexuality, kterou Standardy pro sexuální výchovu v Evropě zdůrazňují, spatřujeme v oblastech Výchova k občanství, Etická výchova či v Osobnostní a sociální výchově. |
Související projekty: |