L’exploitation des textes littéraires en classe de langue et en situation d’apprentissage extrascolaire

Název česky Využití literárních textů v hodinách jazyků a v situacích zahrnujících mimoškolní vzdělávání
Autoři

LUBĚNOVÁ MORALES Anna

Rok publikování 2024
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Při přípravě budoucích učitelů francouzštiny jako cizího jazyka jsou literární texty prezentovány jako jeden z prostředků, jak se žák může setkat s cílovým jazykem při příležitost realizace mezikulturního dialogu, kterého lze dosáhnout potěšením z četby tohoto typu textu (Riquois, 2010; 2019). Pro studenta by cílem zvládnutí cizího jazyka mělo být jeho praktické využití v každodenním životě. K dosažení požadovaných výsledků je také nutné, aby byly vystaveny dostatečnému množství jazykových vstupů. Nejžádanější dovedností, dle francouzských médií (tisk, knihy, internet), je čtení s porozuměním (Cavalli, 2000: 4). K celkovému rozvoji klíčových dovedností žáků v cílovém cizím jazyce přispívá i zavádění četby literárních textů v hodinách francouzštiny od začátku jazykového vzdělávání a zahájení jejich čtení v mimoškolních situacích. Cílem tohoto příspěvku je proto představit kognitivní, afektivní, estetický a interkulturní potenciál (Uhoda, 2003: 36) některých literárních textů využitelných v jazykové výuce a také navrhnout některé čtenářské strategie umožňující efektivní použití těchto textů. Podle Riquoise mají literární texty své místo v hodinách francouzštiny, nikoli s cílem vyučovat literaturu, historii nebo stylistiku, ale spíše s cílem vyškolit studenty, aby se stali čtenáři (2019: 160). Tento příspěvek prezentuje výsledky pilotního výzkumu se studujícími-čtenáři, který je počátkem druhé, kvalitativní, části mého doktorského výzkumu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.