Některé genetické aspekty kožních T-lymfomů.

VAŠKŮ Vladimír VAŠKŮ Anna IZAKOVIČOVÁ HOLLÁ Lydie TSCHÖPLOVÁ Svatava VÁCHA Jiří SEMRÁDOVÁ Věra

Rok publikování 2000
Časopis / Zdroj Česko-slovenská dermatologie

Obor Dermatovenerologie
Klíčová slova ACE; TNF; cutaneous T-cell lymphoma; gene polymorphism
Popis Studie je zaměřena na asociaci mezi T-buněčnými lymfomy kožními a některými předpokládanými složkami genetického základu organismu, jež mohou participovat na vzniku lymfomů. Metodami PCR a restrikční analýzy byly sledovány polymorfismy v genu pro angiotensin-I konvertující enzym (I/D ACE) a v genu pro lymfotoxin alfa (NCoI TNF beta) u 33 pacientů s CTCL a 66 zdravých osob srovnatelné distribuce věku a pohlaví. U pacientů s T-lymfomem jsme prokázali souvýskyt genotypu DD polymorfismu I/D ACE s alelou B1 polymorfismu v genu pro TNF beta(n=2/24, 8% u kontrol oproti n=8/18, 44% in CTCL, P=0.009, odds ratio=8.80, 95% confidenční interval 1.50-51.50). Kombinace genotypů DDB1B2 je pro vznik T-lymfomů nejrizikovější (n=2/12, 17% u kontrol a 8/9, 89% u pacientů s T-lymfomem, P=0.002, odds ratio 40.00, 95% confidenční interval 1.56-1024.12).