Čeští senioři včera, dnes a zítra

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

RABUŠIC Ladislav VOHRALÍKOVÁ Lenka

Rok publikování 2004
Druh Výzkumná zpráva
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

www http://www.vupsv.cz/
Popis Cílem práce je poskytnout souhrnnou deskriptivní informaci o životě českých seniorů, nabídnout v jediné práci komplexní obraz životní situace starších občanů v naší společnosti a přispět tak k lepšímu poznání životních podmínek, postojů, problémů i radostí příslušníků starší generace. Určitou inspirací nám pro takto zvolené téma byly podobné pokusy o souhrnné texty o seniorech zahraniční provenience. Práce je strukturována do tří velkých částí. První část je věnována především analýze fenoménu populačního stárnutí. Na základě dostupných statistik shrnuje údaje o počtu a podílu seniorů v české populaci a dále analyzuje vnitřní strukturu skupiny seniorů. Nabízí též přehledy vybraných sociálních charakteristik českých seniorů. Druhý z velkých celků se dotýká ekonomické dimenze života seniorů, představuje problematiku důchodů a příjmů seniorů vůbec, shrnuje poznatky o ekonomické aktivitě českých seniorů a přináší informace o struktuře rodinných rozpočtů či majetkových poměrech. Konečně třetí část je obsahově nejrozmanitější, neboť jde o jisté hledání postavení starší generace v rámci celé společnosti, o analýzu vybraných oblastí života seniorů, jako jsou rodinné zázemí a mezigenerační vztahy, formy bydlení, sociální služby, politická orientace či volnočasové aktivity. Snahou je zde postihnout životní podmínky, názory a postoje starých lidí, problémy individuálního stárnutí. Stěžejním cílem celé práce je představit životní situaci dnešních seniorů v relevantních případech se však zpráva pokouší také o srovnání s minulostí a o případné výhledy do budoucna.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.