Prevence zneužívání návykových látek u studentů středních odborných škol a učilišť - důležitý předpoklad zdravého životního stylu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2004 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník příspvků z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenní prosřtedí 2004 - Změny konkurenčního prostředí ped vstupem ČR do EU. Sekce 9: Firma a sociální prostředí |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Ostatní lékařské obory |
Klíčová slova | school-student-abuse-habit-forming substantion-prevention-programme-lifestyle |
Popis | V období 1997-1999 byla provedena reprezentativní deskriptivní studie na 19 středních odborných školách a učilištích se zemědělským, lesnickým a veterinárním zaměřením v oblasti Moravy. Anonymním dotazníkem bylo osloveno více než 2200 žáků/studentů a více než 200 pedagogů včetně vedení školských zařízení.Přibližně 80% souboru příležitostně pije alkoholické nápoje, nejvíce prvních zkušeností dotazovaní získávají mezi 10.-14. rokem, ale přibližně pětina souboru již před 10.rokem věku. Pravidelné pití přiznalo asi 8% celého souboru. Přibližně 20% souboru pěíležitostnř kouří tabák, většinou ve formě cigaret. Podobné úrovně dosahuje relativní četnost pravidelných denních kuřáků. Nejvíce prvních kuřáckých pokusů se odbývá mezi 10.-14. rokem života, asi 15% zkouší poprvé kouřit ve věku pod 10 let. Rizika nadměrné a brzké konzumace alkoholu i nikotinu jsou značně zlehována na úrovni společnosti i jednotlivce. Čtvrtina souboru si vyzkoušela hazardní hru ve věku mladším 18 let, více než 10% přiznalo hraní častěji než 10x v životě. Třetina sledovaného souboru již někdy užila produkty konopí (marihuanu, hašiš), asi 7% častěji než 10x. 6% potvrzuje životní zkušenost s halucinogeny, četnější než desetinásobnou pak méně než 1%. U 4,5% se vyskytla zkušenost s čicháním těkavých látek, 0,6% je užívalo více než 10x v životě. Uvedené 3 skupiny látek se řadí zároveň k nejoblíbenějším, hned po alkoholu a nikotinu. Frekvence experimentu s ostatními drogami (pervitin, heroin, kokain) byla v souboru nižší než 0,5%, jejich opakované užívání dosáhlo ještě nižší úrovně. Všechna školská zaízení měla vypracován minimální program protidrogové prevence, ponejvíce však v něm byly naplánovány akce zaměřené na zvýšení znalostí o návykových látkách, jen ojediněle na pozitivní změnu postojů, aktivní způsoby odmítání, hodnotový růst, vrstevnické programy. Preventivní působení na školách bylo zatíženo nedostatkem komunikace v učitelském kolektivu, též mezi školou a orgány zastupitelstev, protidrogovými koordinátory. Citlivé zapojení primární protidrogové prevence do vyučovaných předmětů a života školy představuje nesnadný úkol pro budoucnost. |
Související projekty: |