A Model of School Culture Development
Název česky | Model rozvoje kultury školy |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Dealing with Diversity: a Key Issue for Educational Management |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | school culture; devepolment |
Popis | Model rozvoje kultury školy vychází z analýzy výzkumných zpráv nebo sdělení o výzkumech na téma kultury školy, které byly publikovány zhruba v posledních deseti letech. Analýza výzkumů; byla vedena otázkou: jak výzkumníci konstruují předmět svého výzkumu - kulturu školy. Ukázalo se, že lze identifikovat dva způsoby konstruování kultury školy. Kultura školy je vnímána buď na základě představ o škole a to jako škola má kulturu, nebo je konstruována na základě uvažování o kultuře a tp jako škola jako kultura. Model rozvoje kultury školy spojuje obě varianty a zdrazuje, že při rozvoji kultury školy je nutné brát v úvahu jak představy o škole jako celku včetně jejího specifického způsobu života), tak typické charakteristiky jejího fungování (činnosti, sdílené významy a hodnoty, představy a konstrukty). Model můžeme charakterizovat jako cyklický model s následujícími fázemi: impulz ke změně, diagnóza a reflexe daného stanu, plánování, implementace a institucionalizace, evaluace. |
Související projekty: |