Kompetente Selbstevaluierung als Lernstrategie autonomer Lerner
Název česky | Kompetentní sebeevaluace jako učební strategie autonomních studentů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Brünner Hefte für Germanistik |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | autonomous learning; foreign language learning; self-evaluation; self-assessment |
Popis | Příspěvek vznikl v souvislosti se snahami katedry německého jazyka a literatury na Pedagogické fakultě MU rozvíjet autonomii studentů v procesu učení. Vedle jiných dovedností, které jsou pro autonomní učení nezbytné, je zapotřebí umět reálně zhodnotit stav svých znalostí a dovedností. Schopnost kompetentního sebehodnocení však nelze u studentů automaticky předpokládat, musí být postupně rozvíjena. Prvním krokem v tomto směru byl pokus, který je popsán v příspěvku. Studující prováděli samostatně korekturu zápočtového testu v zimním semestru 2004 a sami se následně hodnotili. Článek srovnává kvantitativně zpracované výsledky sebehodnocení a následné sebeevaluace s výsledky hodnocení studentů vyučujícími a s výsledky tradiční opravy testu v následujícím semestru. Statistické zpracování výsledků naznačuje, že studenti vykazují značnou nejistotu při hodnocení vlastní jazykové kompetence a je možné sledovat určitou souvislost mezi schopností se realisticky hodnotit a úrovní jazykové kompetence. V závěru textu je formulován požadavek pokračovat ve sledování sebeevaluačních dovedností studentů. |
Související projekty: |