Halliwickova metoda plavání jako prostředek odstraňování anxiozity z vodního prostředí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2006 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sport a kvalita života 2006 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Sport a aktivity volného času |
Klíčová slova | swimming; the Halliwick Method of teaching swimming; anxiosity; water environment; the handicapped |
Popis | Plavání patří k nejoblíbenějším pohybovým aktivitám ve školní tělesné výchově. Jak vyplývá z výzkumných šetření (Bunc, 1996, Blahutková, 1998, Charvát, 2004, Hodaň, 2005), je plavání ve výčtu sportovních disciplín v tělesné výchově na prvním místě u dětí všech stupňů škol. Některé děti však vykazují úzkostné pocity při představě kontaktu s vodou a kurzům plavání se vyhýbají. Plavání je provázeno pocity radosti, čistoty a krásy prostředí, ale i pocitem určitého druhu strachu ve změněných podmínkách, které je nutno překonávat vůlí. Úspěch při překonání těchto pocitů posiluje především sebedůvěru ve vlastní síly, odvahu, rozhodnost a duchapřítomnost(Blahutková, Pacholík, 2006). Halliwickova metoda plavání je jednou z cest, jak tyto problémy překonat. Jde o metodu určenou handicapovaným, její využití je však mnohem širší a lze ji uplatnit také u zdravých osob s různými problémy )anxiozní pocity, potíže s kontaktem s vodou, obtížný pohyb ve vodě z nerůznějších příčin atd.). |