Co vědí a jak se dívají na některé módní způsoby zdobení těla a jejich zdravotní rizika žáci druhého stupně základní školy

Autoři

KACHLÍK Petr HAVELKOVÁ Marie VRBECKÁ Kateřina

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Speciální pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova questionnaire; opinions; piercing; attitudes; risks; school; tattooing; body decorating; health; knowledge; pupils
Popis Anonymně byl osloven vzorek 321 žáků 6.- 9. tříd 2 ZŠ (Brno, Kroměříž). Dotazník o 10 položkách mapoval u respondentů vědomosti, názory a výskyt módních způsobů zdobení těla (zvl. tetováže a piercingu). Získaná data byla statisticky zpracována (ANOVA, x2). Z výsledků vyplynulo, že žáci přikládají velký význam uznání v okruhu svých vrstevníků a svému vzhledu, s věkem jejich postoj posiluje. Osoby ozdobené piercingem vzbuzují zájem a jsou významně více (p<0,01) přitažlivé pro děti ve vyšších ročnících ZŠ. S věkem respondentů též roste počet těch, kteří po piercingu touží, zvláště ve velkoměstském prostředí. Desetina dotazovaných v 9. třídě již piercing vlastní, tři čtvrtiny respondentů jsou přesvědčeny o jeho zdravotních rizicích. Obliba tetování výrazně posiluje s věkem (p<0,05), u pětiny vzorku je takto ozdoben někdo z rodiny. Přijetí tetování jako způsobu sebevyjádření a umění i přání nosit je na těle posilují s věkem, opět zvláště ve velkoměstě. Tetovaný člověk vzbuzuje zájem, vyvolává dojem originality a atraktivity. K hlavním zdravotním rizikům tetování a piercingu patří hnisavé záněty kůže a sliznic, možný vnik obtížně řešitelných jizev, poškození cévního a nervového systému, průnik infekce do vnitřního prostředí organismu, přenos původců virové hepatitidy, AIDS, nosičství virové hepatitidy typu B s těžkým poškozením jater, alergické reakce, v ústech poškození zubů a dásní, v uchu dráždění akupunkturních bodů s hrozícím negativním ovlivněním funkce orgánů, na genitáliích trvalé bolesti a infekce, obecně možná aktivace nádorového bujení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.