Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci

Autoři

KNECHT Petr

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Orbis scholae
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Didactic simplification; didactic reduction; didactic transformation; didactic reconstruction; teaching content
Popis Příspěvek seznamuje se současnými teoretickými přístupy didaktického zprostředkování učiva (resp. jeho ztvárnění a zpřístupnění) žákům. V současnosti u nás tento proces nejčastěji označujeme pojmem didaktická transformace. V německy mluvících zemích se můžeme setkat s pojmy didaktické zjednodušení, elementarizace či didaktická redukce, nejnověji také didaktická rekonstrukce. Autor se pokouší o nastínění historického vývoje jednotlivých uvedených koncepcí a jejich srovnání, které je ztíženo jejich terminologickou neujasněností. Na základě všech zjištění autor v závěru seznamuje s ideálním modelem didaktického zprostředkování vzdělávacích obsahů. Ten je založen především na koncepci didaktické rekonstrukce, již lze označit jako nový přístup k didaktickému zprostředkování vzdělávacích obsahů, který do procesu jejich výběru zapojuje nejen možnosti a potřeby žáků, ale také požadavky definované v kurikulárních dokumentech i ostatní aktéry a činitele ovlivňující proces vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.