Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/vyvoj_ucitele_prehled_1.pdf |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity |
Popis | V první části přehledové studie se autor zabývá vymezením a konsekvencemi pojmu vývoj učitele, který nazírá více z psychologické perspektivy. Předkládá koncepci základního členění na užší a širší pojetí vývoje, která v různé míře zahrnují pedagogické, psychologické a sociální aspekty, související s vývojem učitele jakožto profesionála. Ve studii jsou dále představena některá užší psychologická pojetí vývoje učitele, která vycházejí hlavně z aplikace obecných vývojových stádií jedinců, a také užší pedagogická pojetí, jež jsou zaměřena především na vývoj znalostí, dovedností a kompetencí učitele. Užší pedagogická pojetí většinou představují členění vývoje do různých etap či úrovní a jsou často chápána jako vývoj (rozvoj) učitele per se. Závěr studie nabízí kritické zhodnocení diskutovaných užších pojetí a naznačuje jejich limity. |