Návrh koncepce diagnostiky vnitřního sociálního prostředí základní školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Novinky v pedagogické a školní psychologii |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/navrh_koncepce_diagnostiky.pdf |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | primary school; social environment; interaction; communication; classroom climate; leadership style |
Popis | Příspěvek je věnován problematice zjišťování podoby vnitřního sociálního prostředí základní školy a předkládá možné diagnostické nástroje (vhodné především pro screening daného prostředí). Autor se zaměřuje na tzv. vztahový rámec, který se zdá být nejlépe využitelným pro charakterizování sociálního prostředí školy. Příspěvek představuje některé základní teoretické i empirické práce, které postihují většinu podstatných vztahů mezi různými aktéry dění ve škole - setkáme se s návrhem zkoumání vztahů mezi žáky (a z něho vycházející podoby klimatu třídy), vztahů mezi učitelem a jeho žáky (zjišťování interakčního stylu učitele) i vztahů mezi učiteli a vedením škol, kdy tématu "dobrého" vedení je věnována podstatnější část příspěvku. Autor v závěru nabízí možnou posloupnost metod, využitelných při analýze sociálního prostředí základní školy, včetně případného situačně podmíněného kvalitativního zpřesňování předkládaných kvantitativních metod. Zmíněny jsou i možné problematické aspekty a vnímaná omezení jednak teoretických východisek koncepce, jednak i představených metod zkoumání. |