Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Textbooks Research Pupils Research Appropriateness Didactical Transformation |
Popis | Studie spadá především do výzkumu kurikula, konkrétně do výzkumu učebnic. Výsledky výzkumu učebnic však představují pouze výchozí část této práce. Výzkum učebnic v práci slouží jako zdroj výchozích dat pro výzkum porozumění pojmům u žáků a výzkum interakce žáka a učebnice. Za cíl práce jsme stanovili: a) Zhodnotit odlišnost pojmové skladby učebnic; b) navrhnout, na menším vzorku žáků otestovat a následně předložit k diskusi výzkumný nástroj, jenž by bylo možné alespoň částečně aplikovat v souvislosti se zjišťováním přiměřenosti pojmů v učebnicích; c) zjistit hlavní kritéria hodnocení kvality verbální didaktické reprezentace sociálně geografických pojmů v učebnicích zeměpisu z pohledu žáků. Výzkum se odehrával ve třech fázích. V první fázi byla provedena frekvenční pojmová analýza v řadách učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství. V druhé fázi bylo zkoumáno porozumění 140 pojmům nejčastěji uváděných ve zkoumaných učebnicích na vzorku 52 žáků 9. ročníku ZŠ. Ve třetí fázi výzkumu jsme zkoumali žákovské hodnocení verbální didaktické reprezentace těch pojmů v učebnicích, které jsme v předchozí fázi výzkumu hodnotili z hlediska porozumění jako nejvíce problematické. Ukázalo se, že a) zkoumané učebnice se odlišují z hlediska pojmové skladby; b) na základě zkoumání porozumění některým pojmům u žáků je možné některé z pojmů označit za problematické; c) žáci hodnotí jednotlivé verbální didaktické reprezentace rozdílně a vyžadují, aby verbální didaktická reprezentace problematických pojmů v učebnicích byla srozumitelná, stručná a doplněná názornými příklady. |
Související projekty: |