Patologické závislosti v kontextu speciálně pedagogické teorie a praxe
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Substance Abuse; Individuals with Disabilities; Quality of Life; Incarcerated Individuals |
Popis | Cílem práce byla komplexní analýza teoretických a empirických zdrojů týkajících se problematiky zneužívání návykových látek u jedinců s postižením. Výzkum se dále zaměřil na zjištění kvality života a základních socio-demografických ukazatelů u jedinců ve výkonu trestu odnětí svobody zneužívajících návykové látky. Výzkumnému souboru 348 osob ve výkonu trestu odnětí svobody byl představen komplexní dotazník obsahující dva nástroje k měření kvality života AlQol9 a SQUALA. Výsledky šetření prokazují sníženou kvalitu života u celé vězeňské populace a mimořádně sníženou kvalitu života u skupin vězňů s poruchami chování, duševními poruchami, mentální retardací a vězňů trvale pracovně nezařaditelných. U jedinců zneužívajících návykové látky byl významně snížen sociální status. Individualizovaný program zacházení a přístup k terapii je základem péče o osoby ve výkonu trestu odnětí svobody. |