Possibilities of environmental education at the Department of Geography

Název česky Možnosti environmentálního vzdělávání na katedře geografie
Autoři

RUDA Aleš HOFMANN Eduard

Rok publikování 2009
Druh Článek ve sborníku
Konference Proceedings of the HERODOT Conference in Ayvalik,
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.herodot.net/conferences/Ayvalik/EUROGEO-HERODOT-Ayvalik2009-%20papers.html
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Klíčová slova environmental education; fieldwork; subject integrity; environmental surveys
Popis V českých školách se podle MŠMT prosazuje výchova k péči o životní prostředí již od 70. let 20. století, přičemž od 80. let se vžilo označení ekologická výchova. Jejím cílem bylo od samého počátku probouzet zájem o přírodu a organismy a vést tak k odpovědnému chování ke světu, lidem a přírodě. Otázkou zůstává, kdo jiný než geograf by měl takový předmět vyučovat. Který jiný pedagog získá během svého vzdělání prostorový pohled při řešení ekonomických, sociálních, environmentálních či politických úloh jak z přírodovědného, tak z humánního úhlu pohledu? Odpověď je zdánlivě jednoduchá, ano měli. Implementace do univerzitního vzdělání se však zdá být obtížněji řešitelná. Většina poznatků i nezbytných dovedností je mnohdy podávána izolovaně nejen za každý obor, ale i předmět zvlášť. A právě environmentální vzdělávání by mělo být provázáno všemi dotčenými předměty z různých úhlů pohledu, ale se stejným závěrem. Navíc by nemělo být izolováno od informací, které přináší biologie, fyzika, chemie, historie, výtvarná výchova a další vědní obory. Tento příspěvek je proto věnován tolik nezbytnému integrovanému přístupu, který snaží katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity prosadit v nově akreditovaných studijních programech. Výsledky jsou založeny na katedrálním výzkumu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.