Possibilities of environmental education at the Department of Geography
Název česky | Možnosti environmentálního vzdělávání na katedře geografie |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Proceedings of the HERODOT Conference in Ayvalik, |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.herodot.net/conferences/Ayvalik/EUROGEO-HERODOT-Ayvalik2009-%20papers.html |
Obor | Zemský magnetismus, geodesie, geografie |
Klíčová slova | environmental education; fieldwork; subject integrity; environmental surveys |
Popis | V českých školách se podle MŠMT prosazuje výchova k péči o životní prostředí již od 70. let 20. století, přičemž od 80. let se vžilo označení ekologická výchova. Jejím cílem bylo od samého počátku probouzet zájem o přírodu a organismy a vést tak k odpovědnému chování ke světu, lidem a přírodě. Otázkou zůstává, kdo jiný než geograf by měl takový předmět vyučovat. Který jiný pedagog získá během svého vzdělání prostorový pohled při řešení ekonomických, sociálních, environmentálních či politických úloh jak z přírodovědného, tak z humánního úhlu pohledu? Odpověď je zdánlivě jednoduchá, ano měli. Implementace do univerzitního vzdělání se však zdá být obtížněji řešitelná. Většina poznatků i nezbytných dovedností je mnohdy podávána izolovaně nejen za každý obor, ale i předmět zvlášť. A právě environmentální vzdělávání by mělo být provázáno všemi dotčenými předměty z různých úhlů pohledu, ale se stejným závěrem. Navíc by nemělo být izolováno od informací, které přináší biologie, fyzika, chemie, historie, výtvarná výchova a další vědní obory. Tento příspěvek je proto věnován tolik nezbytnému integrovanému přístupu, který snaží katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity prosadit v nově akreditovaných studijních programech. Výsledky jsou založeny na katedrálním výzkumu. |