Evropské jazykové portfolio jako nástroj sebereflektivního hodnocení cizojazyčné kompetence, disertační práce.

Autoři

BRYCHOVÁ Alice

Rok publikování 2009
Druh Účelové publikace
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Disertační práce se zabývá problematikou implementace Evropského jazykového portfolia do výuky cizího jazyka. Hlavním cílem výzkumu je vymezit determinanty, které ovlivňují efektivní a optimální využití tohoto nástroje jako průvodce učením ve všech jeho proklamovaných funkcích. Popisovaný výzkum byl realizován v letech 2003 až 2008 ve třech šetřeních. Prvním šetření bylo zaměřeno na zachycení stavu využívání Evropského jazykového portfolia ve výuce cizích jazyků na různých stupních škol v českém prostředí a v některých zemích v zahraničí. Bylo zjištěno, že tento nástroj je ve stávající výuce využíván pouze ojediněle. V druhém šetření jsme se zaměřili na zjišťování důvodů pro toto málo rozšířené využívání jmenovaného nástroje formou akčního šetření. Ve vlastní výuce jsme využívali nástroje Jazykové portfolio, který představuje adaptaci Evropského jazykového portfolia pro účely výzkumu a je přizpůsoben studentům německého jazyka. Během tohoto druhého šetření jsme zjišťovali názory uživatelů tohoto nástroje, studentů učitelství jazyka německého pro první stupeň základní školy, na různé aspekty spojené s jeho využíváním. Protože se jedná o subjektivní zkušenosti s tímto instrumentem a o vnímání vlivů Evropského jazykového portfolia na vlastní učení a na výuku, zvolili jsme kvalitativní přístup, abychom mohli proniknout do hloubky sledované problematiky na konkrétních případech. V třetím šetření jsme ověřovali jmenovaný instrument ve výuce jako nástroj pro měření a určování dosahované cizojazyčné kompetence pomocí sebehodnocení. Na vzorku studentů relevantního studijního programu jsme porovnávali spolehlivost sebehodnocení ve srovnání s testováním a také, jestli má na výsledky sebehodnocení vliv jazyková formulace deskriptorů, které jsou vždy podkladem pro sebehodnocení v Evropském jazykovém portfoliu. Získané výsledky byly zobecněny především pro sledovanou studijní skupinu, ale byly naznačeny tendence, které mohou být dále ověřovány pro pedagogickou praxi obecně.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.