Novi pouk strok SCIENCE v šolah
Název česky | Nová výuka oborů SCIENCE na školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | integration of teaching; SCIENCE; schools in the ČR |
Popis | Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě jen izolovaně v samostatných přírodovědných předmětech - biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné orientovat se v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka přírodovědných oborů. S takovou výukou oborů SCIENCE mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé přírodovědných předmětů se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným fyzikálním, chemickým, biologickým, geologickým a geografickým dějům v přírodě. Jednou z prvních škol v ČR, která od tohoto školního roku zrušila výuku přírodovědných předmětů v tradičních předmětech geografie, přírodopis (biologie, geologie), fyzika a chemie je prestižní Gymnázium J. Keplera v Praze. Místo těchto předmětů mají stejný počet hodin předmětu SCIENCE, který zahrnuje obsah všech těchto uvedených předmětů. Na Pedagogické fakultě MU v Brně je za podpory Evropských strukturálních fondů připraven pilotní projekt Integrace oborů SCIENCE environmentální, právní a didaktické souvislosti. Studenti budou po 3 roky řešení a vyhodnocovnání projektu v tomto smyslu připravováni na příští požadavky školní praxe. Učit je budou zkušení domácí a zahraniční lektoři. |
Související projekty: |