Analýza postojů asistentů pedagoga při vzdělávání romských žáků - výzkumné teze

Autoři

GULOVÁ Lenka

Rok publikování 2009
Druh Článek ve sborníku
Konference VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Segregation prejudice successful integration social disadvantages poverty insufficient education strategy pedagogues Romany children Romany pupils
Popis Situace romského obyvatelstva je značně komplikovaná a neutěšená nejen v kontextu ČR, ale také v rámci celé Evropy, kde žije přes 10 milionů Romů. Vzhledem k počtům obyvatelstva Evropy není toto číslo nijak závratné, přesto se mnohé státy nedokáží zasadit o komplexní a rozsáhlejší změnu přístupu k této národnostní skupině a přijmout taková opatření, která by jejich životní perspektivy narovnala. Ve vztahu k Romům, ať v oblasti školství nebo v sociální práci, se stále objevuje tendence segregovat tuto skupinu obyvatelstva. Přestože se jedná o nelegální přístup k menšině, stále hovoříme v tomto slova smyslu, jakoby existovala nebo mohla existovat. Příklady segregace jsou běžné, stále je na našem území řada škol, kam dochází především romští žáci; stejně tak jsou zde lokality, kde žije početná skupina Romů ve složitých životních podmínkách. Tato novodobá ghetta mnohdy vznikla v důsledku sociálního znevýhodnění Romů a možná i v důsledku předsudků a xenofobních postojů většinového obyvatelstva, které se zbavuje nepohodlných sousedů, často zatížených nedostatečným vzděláním a chudobou.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.