Složené rodiny a perspektiva dětských aktérů: nové tematické a metodologické přístupy ve výzkumu rodin po rozvodu

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

BARTOŠOVÁ Michaela SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova children-centred research; stepfamilies; children as social actors; methodology; post-divorce family
Popis Text se zabývá proměnami náhledu sociálních věd na rozvod a porozvodové uspořádání. Upozorňuje přitom na význam dítěte, nejen v procesu re-konstrukce rodin, ale i v rámci obecnějšího diskurzu nové sociologie dětství. V první části text čtenáře seznamuje s demografickými daty o rozvodovosti a existenci složených rodin v České republice. Věnuje se také způsobům, jakými tuto situaci reflektují čeští sociologové a jejich zahraniční kolegové. Vývoj zkoumání složených rodin je obrazem toho, jak se vyvíjel náhled na rodinu v sociologickém zkoumání: od jejího stereotypního definování v "ideální", nukleární podobě, přes vliv vysoké rozvodovosti na výzkumnou agendu až po redefinici rozvodové situace od výrazně negativní a poškozující vývoj dětí k situaci vyjednávané, jejíž zvládnutí dětmi je podmíněno komunikací ze strany rodičů. S cílem upozornit na roli dítěte v procesu utváření nových rodin je druhá část textu věnována širším konceptuálním a metodologickým aspektům nového pojetí dětství v sociálních vědách. Zvýznamnění role dětského aktéra a jeho vlastní subjektivity je odrazem všeobecného trendu ve vztahu k dětem v sociálně vědním výzkumu - děti už nejsou chápány jen jako pasivní objekty výzkumného zájmu, ale stále častěji je rozeznávána jejich samostatnost a subjektivita. Aplikace nového metodologického a tematického přístupu je představena na několika výzkumech, týkajících se tématu rozvodu. Nové výzkumy ukazují dítě jako samostatného a reflexivního aktéra, který pociťuje vlastní zodpovědnost a zabývá se mimo jiné i morálním rozměrem porozvodové situace. V závěru text navrhuje témata k sociálně-vědnímu zkoumání v rámci této problematiky, která jsou relevantní pro český kontext.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.