Sociální exkluze, sociální inkluze a vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Koncepty sociální inkluze a exkluze se v posledních letech staly klíčovými pojmy (především) evropské sociální politiky, stejně jako politik jednotlivých členských států. Ve společenských vědách nejsou žádnou novinkou, odkazují-li však k realitě současných západních společností, nabývají nových významů. Následující text chce poukázat na způsoby, jakými jsou koncepty sociální inkluze a exkluze popisovány, používány a zvýznamňovány nejen v politickém diskurzu, ale i v akademické sféře. Definuje také nejčastější rámce, v nichž se tyto koncepty používají a souvislosti exkluzivních a inkluzivních mechanismů se vzděláním a trhem práce. Do uvedeného kontextu je pak zasazeno inkluzivní vzdělávání, které je v politikách inkluze často zmiňováno a které za určitých podmínek může fungovat jako mocný nástroj v boji proti sociálnímu vyloučení. |