Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování
Název česky | Monitoring of microclimate in the classroom during the lesson |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2011 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Doporučení vědeckých výzkumů nebývá vždy dostatečně akceptováno dotčenou populací. Mnohdy je účelné podpořit závěry těchto výzkumů zjednodušenými experimenty, které jsou vhodné pro školní vzdělávání. Přímý kontakt žáků s vlastním (byť zjednodušeným) měřením má značný následný impakt. Příspěvek popisuje možnost jednoduchého sledování základních fyzikálních parametrů popisujících mikroklima v učebně během vyučovací hodiny. Hlavním parametrem, který může výrazně ovlivnit efektivnost výuky, je vedle teploty, vlhkosti vzduchu a intenzity světla obsah CO2. Pro měření byla vybrána školní souprava Vernier, která umožňuje sledování vybraných sledovaných parametrů, jejich záznam a export do datového souboru pro další zpracování. Sledování parametrů bylo prováděno v delším časovém průběhu v různých typech učeben (různá expozice vůči dopadu slunečního záření, různá velikost místnosti) za různého počtu žáků a při různých činnostech. Byla sledována i role pootevřených oken a krátkého vyvětrání učebny v průběhu hodiny na hodnoty fyzikálních veličin. Vyhodnocení měření mikroklimatu nám umožnilo vytvořit návody pro školní projekty, které by byli schopni realizovat žáci škol. Vlastní měření je možno doplnit testováním reakční doby žáků za různých mikroklimatických podmínek. |