Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | SOCIÁLNE PROCESY A OSOBNOSŤ 2010 Zborník príspevkov |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.muni.cz/research/projects/10870?lang=cs |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | self-esteem; attribution; coping |
Popis | Ve výzkumu jsme se zaměřili na analýzu vztahů mezi sebehodnocením, atribučními charakteristikami a strategiemi zvládání u žáků ZŠ. Ačkoliv sebehodnocení a strategie zvládání spolu úzce souvisejí, jejich vztahy k atribučním charakteristikám se shodují jen částečně. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ZŠ (103 chlapců a 103 dívek) ve věku 13 – 15 let. Zjišťovali jsme atribuci, dvě dimenze sebehodnocení: sebepřijetí a kompetentnost; u zvládání stresu jsme vycházeli z dispozičního modelu copingu. Prostřednictvím korelační analýzy jsme zjistili významné genderové rozdíly ve všech složkách sebehodnocení. Také se ukázala významná pozitivní korelace mezi sebepřijetím a internalizací úspěchu a mezi sebeodmítnutím a pocitem nekompetentnosti a internalizací neúspěchu. U atribucí jsme zjistili, že jako nejdůležitější situaci žáci hodnotili „nepřijetí na školu/obor“ a naopak jako nejméně závažnou udávají situaci „opití se na večírku školy“. |
Související projekty: |