Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

TŮMA Pavel MILLOVÁ Katarína TYRLÍK Mojmír ŠAŠINKA Čeněk JANKOVSKÁ Markéta

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků)
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www http://www.muni.cz/research/projects/10870?lang=cs
Obor Psychologie
Klíčová slova coping; self-esteem; adolescence
Popis Studie se zabývá vlivem sebehodnocení na zvládání zátěže u adolescentů s ohledem na věkové a genderové rozdíly. Soubor tvořilo 411 adolescentů ve věku 12 – 19 let. Mladší skupina (12 – 15 let) se sestávala z 245 žáků (Ž=115; M=130) 8. a 9. tříd ZŠ nebo nižších tříd víceletých gymnázií. Skupinu starších adolescentů (16 – 19 let) tvořilo 166 studentů (Ž=109; M=57) 2. až 4. ročníků středních škol. Pomocí dotazníku Brief COPE (Carver, 1997) jsme zjišťovali volbu strategií zvládání a škálou SLCS-R (Tafarodi a Swann, 2001) pak sebehodnocení. Analýza ukázala, že mladší adolescenti významně častěji volili strategii popření než jejich starší kolegové. A naopak, skupina starších adolescentů častěji volila jako obvyklý způsob zvládání humor. Nejčastějším sebehodnocením byl u mladších dospívajících pocit sebe-nekompetence a sebe-odmítnutí. Z pohledu genderového se jako významné ukázalo častější využívání emocionální a instrumentální opory u dívek a humoru u chlapců.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.