Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | questionnaire; attitudes; geography; lower secondary school pupils |
Popis | V této studii jsme zkoumali postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. V našem výzkumu jsme se zabývali vlivem různých proměnných (pohlaví, třída a oblíbený předmět) na postoje žáků k zeměpisu. Výzkumný vzorek tvořilo 540 žáků ze šesti základních škol. Počet dívek byl 315, počet chlapců 225. Účastníci výzkumného šetření byli ve věku 11 – 15 let. Všichni účastníci navštěvovali druhý stupeň základních škol, přičemž nejvíce jich bylo z osmého ročníku. Postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis byly měřeny na škálové stupnici Likertova typu s pěti možnostmi odpovědí, počet položek bylo 27. Výsledky dotazníkové šetření byly zpracovány faktorovou analýzou a analýzou rozptylu. Reliabilita výzkumného nástroje byla stanovena pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Celkově výsledky našeho výzkumu ukazují relativně neutrální postoj českých žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. Dále výsledky ukázaly, že třída a oblíbený předmět významně ovlivňují postoje žáků k zeměpisu, zatímco vliv pohlaví prokázán nebyl. |