Změny, které přinesla tvorba a práce podle ŠVP.

Autoři

KNECHT Petr NOVOTNÁ Jiřina

Rok publikování 2011
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Publikace pojednává o reformě kurikula odborného vzdělávání. Hlavní pozornost je zaměřena na problémy spojené se zaváděním (implementací) kurikulární reformy do praxe ve školách. V kapitole jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které spočívalo v realizaci řízených rozhovorů vedených s řediteli, koordinátory tvorby ŠVP a řadovými učiteli na pilotních středních odborných školách a středních odborných učilištích. V souvislosti s tvorbou a prací podle ŠVP zaznamenali respondenti na SOŠ a SOU následující změny: Školy využily volnost, kterou jim ŠVP poskytují a oproti minulosti více akcentovaly svou oborovou i regionální specifičnost. Někteří respondenti uvedli, že v souvislosti s tvorbou ŠVP se změnil způsob řízení škol, neboť do tvorby ŠVP byli ve větší míře zapojeni také řadoví učitelé. Ukázalo se, že tvorba ŠVP ve větší míře nastartovala spolupráci mezi vedením školy a učiteli, příp. mezi učiteli jednotlivých předmětů. Na mnoha školách se dle vyjádření dotazovaných učitelů zlepšila také spolupráce s žáky a rodiči. Výzkum dále upozornil, že učitelé začínají více promýšlet cíle a obsahy vzdělávání a reflektují vlastní práci, což se promítá do změny celkového pojetí výuky (využívání různých výukových metod a forem) a větší orientace výuky na žáka.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.