The Power of Images in Performance: Josef Svoboda’s Scenography for Intolleranza 1960 at Boston Opera Company
Název česky | Moc obrazů v inscenaci: scénografie Josefa Svobody pro Intolleranzu 1960 v Boston Opera Company |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2011 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V roce 1965 spolupracoval český scénograf Josef Svoboda se Sarah Cadwell, významnou americkou dirigentkou a operní režisérkou Boston Opera Company, na operním díle Intolleranza 1960 z pera Luigi Nona. Svým inovativním zapojením obrazů tato inscenace představovala novou formu divadelní inscenace, výrazně odlišnou od běžných jevištních tvarů. Klíčem k vizualitě této inscenace byla přítomnost různých druhů projektovaných obrazů v kombinaci s jevištní akcí protagonistů, příp. ve výrazném kontrastu absence těchto obrazů. Inscenace také obsahovala několik momentů, kdy obrazy na scéně fungovaly jako zrcadlo a s minimálním zpožděním zobrazovaly jednání odehrávající se na scéně i mimo ni. Podle Svobodova svědectví a dobových recenzí také obrazy na scén zrcadlily dění v hledišti. Ve své analýze výtvarné složky bostonské Intolleranzy 1960 se pokusím prokázat, že projektované obrazy představovaly určující prvky jevištní kompozice: byly tak výrazné, že často potlačovaly akci zpěváků, tradičně chápanou jako ústřední prvek divadelní inscenace. Odváděním pozornosti diváků od zpěváka a jeho akce k obrazům se rozvinulo nové „obrazové“ schéma výstavby inscenace. Změna v inscenační strategii, tak jak byla proponována v Intolleranze 1960 v Bostonu, rezonuje se změnou paradigmatu, tzv. „obratem k obrazu“ („pictorial turn,)“ navrhovaným americkým teoretikem médií a vizuální kultury W. J. T. Mitchellem. |
Související projekty: |