NOVÉ PŘÍSTUPY VE VÝUCE CIZÍCH JAZYKŮ: POST-METHOD ERA A ÚKOLOVÁ VÝUKA
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V příspěvku jsem se zaměřila na současné trendy ve výuce cizích jazyků, především ve výuce anglického jazyka jako cizího jazyka. Ač se v našem vzdělávacím kontextu komunikační přístup ve výuce ještě pevně neprosadil, v didaktikách výuky cizích jazyků v zahraničí se už uvažuje o jeho úpravách a inovacích (post komunikační přístup) a všeobecně se prosazuje kritický postoj k jednotlivým metodám (postmethod era). V mnoha případech učitelé znovu začínají využívat prvky starších přístupů, které přispívají k efektivnějšímu učení cizích jazyků a zdůrazňují výuku zaměřenou na žáka (eklektický přístup). Zároveň se prosazují i metody a přístupy, které stále více akcentují komunikační záměr a funkci jazyka. Takovým nově se prosazujícím přístupem je úkolová výuka (task based learning), která vychází z reálných úkolů, které studenti plní a v nichž jazyk funguje jako způsob dosažení úkolu, nikoliv jako cíl. Příspěvek podává přehled různých úkolů, na kterých studenti mohou pracovat, jejich rozdělení a možnosti využití. Všímá si také role učitele v různých fázích úkolové výuky. V závěru shrnuje možné problémy při využívání úkolové výuky. |