Je negativní efekt počtu sourozenců na čtenářskou gramotnost mírněn koresidencí s prarodiči?

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KREIDL Martin HUBATKOVÁ Barbora

Rok publikování 2012
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Přiložené soubory
Popis Analýza se věnuje tradičnímu stratifikančímu tématu: ve většině západních industriálních zemí platí, že životní šance dětí jsou negativně ovlivněny počtem sourozenců. Čím více má někdo bratrů a sester, tím nižší je jeho skóre v kognitivních a znalostních testech, dosažené vzdělání, šance na studium na VŠ, zaměstnanecký status atp. Tento vztah nicméně neplatí univerzálně, jak ukazují výzkumy z rozvojových zemí (Maralani 2006). Jednou z hypotéz, která vysvětluje, proč v některých zemích (nebo regionech, nebo socio/kulturních segmentech společnosti) negativní efekt počtu sourozenců neexistuje, je odlišný model fungování rodiny. V navrženém příspěvku analyzujem mezinárodní data z výzkumu PISA 2006, kde je – mimo jiné – měřena koresidence s prarodiči. Soužití s prarodiči může rodině poskytovat dodatečné ekonomické, sociální i kulturní zdroje a proto děti, které s prarodiči sdílejí domácnost, nemusejí být počet sourozenců vůbec negativně ovlivněny (nebo mohou být ovlivněny méně). Analýza pracuje s víceúrovňovým modelem lineární regrese, kde je predikováno skóre čtenářské gramotnosti pomocí počtu sourozenců (kontoniální proměnná), koresidencí s prarodiči (binární proměnná) a dalšími statusovými měřítky (včetně vzdělání rodičů, zaměstnaneckého statusu rodičů, pohlaví). Ukazuje, že v ČR není efekt počtu sourozenců koresidencí oslaben.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.