Informace o projektu
Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů
- Kód projektu
- GA406/03/0700
- Období řešení
- 1/2003 - 12/2005
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Fakulta sportovních studií
- Další fakulta/pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- učitel; další vzdělávání učitelů; psychologie; psychologické predispozice
Předkládaný návrh projektu je zaměřen na problematiku psychologických aspektů dalšího vzdělávání učitelů. Další vzdělávání učitelů přitom chápeme jako důležitou součást a podmínku rozvoje školy a realizace základních záměrů vzdělávací politiky. Vycházíme z předpokladu, že vedle politických, ekonomických, pedagogických a organizačních okolností mají pro úspěch rozvoje dalšího vzdělávání učitelů zásadní význam také faktory psychologické (postoje učitelů k dalšími vzdělávání, očekávání a vzdělávací potřeby, otevřenost ke zkušenosti a ke změně, připravenost ke spolupráci, obavy a nejistoty, potřeby sdílení, obrana profesionálního sebepojetí apod.). Cílem navrhovaného projektu je poznat tyto psychologické aspekty, které se vztahují k dalšímu vzdělávání učitelů i ve vztahu k jeho jednotlivým formám a fázi profesní kariéry učitele. Poznat je hodláme za pomoci souboru metod, mezi nimiž budou mít zásadní místo studium relevantní literatury a pramenů, dotazníkové šetření, individuální a skupinová interview, případové studie a akční výzkum. Výsledkem projektu by měly být především odpovědi na otázku, které psychologické faktory mají významný vliv na proces dalšího vzdělávání učitelů v jeho jednotlivých formách i vzhledem k fázím kariérního rozvoje. Získané poznatky by se měly stát zdrojem doporučení směrovaných k organizaci, obsahu a metodice dalšího vzdělávání učitelů v zájmu jejich větší účinnosti.
Publikace
Počet publikací: 14
2007
-
Další vzdělávání učitelů: k problematice rezistence
Pedagogické rozhĺady, rok: 2007, ročník: 16, vydání: 3
-
Další vzdělávání učitelů: k problematice rezistence
Ako se učitelia učia?, rok: 2007
-
Nauczyciele kończacy kariere zawodowa
Dyrektor szkoly. Miesiecznik kierowniczej kadry oswiatowej., rok: 2007, ročník: 3 (159), vydání: 3 (159)
2006
-
Cesty dalšího vzdělávání učitelů
Rok: 2006, vydání: Vyd. 1, počet stran: 230 s.
-
Motivation in late-career teachers.
Dealing with Diversity. A Key Issue for Educational Management, rok: 2006
2005
-
Osobnost učitele a rezistence vůči změně
Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. U10: Změny a inovace ve vzdělávání., rok: 2005
-
Poznatky výzkumů pro praxi vedení škol. Zkušenosti z projektu Profile.
Kvalita života v škole v centre pozornosti výskumných projektov, rok: 2005
-
Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně
Pedagogika, rok: 2005, ročník: LV, vydání: 2
-
Škola - přirozené místo pro profesionální rozvoj učitelů?
Kvalita života v škole v centre pozornosti výskumných projektov, rok: 2005
2004
-
Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně
Teachers and Health, rok: 2004