Informace o projektu
Taktika sociální interakce u sluchově postižených
- Kód projektu
- FRVS/433/2004
- Období řešení
- 1/2004 - 12/2004
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond rozvoje vysokých škol
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- PhDr. Mgr. Dagmar Güttnerová, Ph.D.
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
V rámci grantu FRVŠ 656/2002 G5a byla řešena problematika konceptu "sociálního učení", který získal hodnocení "splněno" a byl doporučen k dalšímu rozvoji. Šlo o plán podpory, který byl zformulován v Německu jako samostatný vyučovací předmět určený pro zrakově postižené. Sociální učení pomáhá postiženým se integrovat do intaktní populace na základě vyrovnání se se svým postižením. V rámci řešení grantu došlo k návštěvě německé Státní internátní školy pro zrakově postižené St. Michael (Waldkirch) a k navázání dalších kontaktů se školou pro sluchově postižené ve Stegen (Grund- und Realschule für Hörgeschädigte BW). Zde je předmět "Hörtaktik (taktika slyšení)" vyučován se zřetelem na specifické potřeby žáků se sluchovým postižením. Tato aktivita vznikla proto, že témata zaměřená na "vyrovnání se s postižením" či "kominikaci s intaktní populací" a další oblasti nejsou zatím součástí běžného vyučování. V rámci řešení minulého grantu bylo zjištěno, že je sociální stránka pedagogiky postižených v ČR málo prozkoumána a že je třeba se jí nadále věnovat. Cílem grantu je tedy zjištění specifik výcviku taktiky sociální interakce u sluchově postiženýh v Německu (Stegen) a přenesení získaných zkušeností do našich podmínek.