Informace o projektu
Analýza obrácené integrace intaktních žáků mezi žáky s postižením ve Stephen-Hawking-Schule v Neckargemünd v Německu
- Kód projektu
- MUNI/41/47-B-C/2005
- Období řešení
- 1/2005 - 1/2005
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D.
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Projekt je zaměřen na analýzu obrácené integrace intaktních žáků mezi žáky s postižením, která se uskutečňuje ve Stephen-Hawking-Schule, která je součástí Rehabiličního centra pro děti a mládež s tělesným postižením (Bádensko-Württembersko). Vzhledem k nízkému počtu přihlášených žáků s tělesným postižením na začátku 90. let se vedení školy rozhodlo rozšířit nabídku gymnaziální větve i pro nepostižené žáky. Tento model obrácené integrace byl jedinečným pokusem, který však byl spojen s množstvím rizik. Nejasné např. bylo, zda bude společné vyučování dětí a mládeže s postižením a bez postižení vůbec možné. V r. 2003 pak úspěšně složili maturitní zkoušku první absolventi tohoto způsobu vyučování. Tento integrační koncept se projevil jako smysluplný a úspěšný. V rámci hlubší analýzy tohoto modelu, která je cílem tohoto projektu, je možné úspěšnost a význam obrácené integrace blíže nastínit. Pro dosažení cílů je nutné provést pozorování, dotazníkové šetření, interview. Výsledky projektu budou prezentovány v disertační práci řešitelky, v časopise Speciální pedagogika, ve zprávě pro pracovní skupinu v Německu a lze je využít v rámci přípravy budoucích učitelů a speciálních pedagogů.