Informace o projektu
Terénní výuka jako silná výuková strategie
- Kód projektu
- GA16-00695S
- Období řešení
- 1/2016 - 12/2018
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
- Mgr. Marek Trávníček
- doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Terénní výuka je forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii při chápání dnešního světa. Terénní výuka, která je pevně zakotvena i v českém vzdělávání, pěstuje u žáků různé druhy dovedností spojené především s praktickými činnostmi v krajině a ve své podstatě se prolíná celým kurikulem základní i střední školy. Nemáme však povědomí o zařazení terénní výuky do školních vzdělávacích programů (ŠVP) a o její skutečné realizaci na základních (a středních) školách. Jen okrajově byl pak zjišťován např. její vliv na pohybovou aktivitu a zdraví životní styl.
Výstupem projektu tedy bude: 1) analýza zakotvení terénní výuky (se zaměřením na vyučovací předmět zeměpis) ve vybraných ŠVP ZV, 2) porovnání přínosů klasické výuky ve třídě a terénní výuky na rozvoj kompetencí k řešení úloh žáků a pohybové aktivity a 3) základě zjištěných poznatků návrh optimálního systému organizace terénní výuky pro všechny ročníky na jednotlivých stupních základního školství. Veškeré zjištěné poznatky a výstupy budou publikovány v českých i zahr. odborných časopisech a monografii.
Publikace
Počet publikací: 28
2021
-
A proposal of a concept of outdoor education for primary and lower secondary schools – the case of the Czech Republic
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, rok: 2021, ročník: 21, vydání: 4, DOI
2020
-
Geography Outdoor Education from the Perspective of Czech Teachers, Pupils and Parents
Journal of geography, rok: 2020, ročník: 119, vydání: 1, DOI
-
Strengthening Pupils’ Physical Activity through Outdoor Education
Studia Sportiva, rok: 2020, ročník: 14, vydání: 2, DOI
2019
-
Cartographic aids for outdoor education in primary schools in the Czech Republic
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Rerum Naturalium, řada Geographica, rok: 2019, ročník: 48, vydání: 1-2
-
Integrating Physical Education and Geography in elementary education in the Czech Republic and the Republic of Slovenia
Compare: A Journal of Comparative and International Education, rok: 2019, ročník: 49, vydání: 6, DOI
-
Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách
Orbis Scholae, rok: 2019, ročník: 13, vydání: 2, DOI
-
Outdoor education in Geography: A specific education strategy
Rok: 2019, vydání: Vyd. 1., počet stran: 198 s.
-
Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy
Rok: 2019, vydání: 1., elektronické vyd., počet stran: 198 s.
2018
-
ActiGraph Measurement of Primary School Pupils’ Physical Activity during Outdoor Education
Rok: 2018, druh: Konferenční abstrakty
-
Assessment of pupils’ physical activity during diverse types of teaching lessons
Studia Sportiva, rok: 2018, ročník: 12, vydání: 1, DOI