Informace o projektu
Rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků
- Kód projektu
- GA406/96/1102
- Období řešení
- 1/1996 - 1/1998
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Vrámci transformace čeké školy vystupuje do popředí myšlenka optimálního rozvoje osobnosti žáka i učitele, zejména jejich tvořivosti. Ačkoliv v zahraničí se této problematice věnuje intenzivní pozornost již několik desetiletí, česká pedagogika se těmito otázkami zabývá jen okrajově. Cílem projektu je objasnit na základě zevrubné analýzy výsledků, kterých bylo v této oblasti dosaženo, na základě vlastních výzkumů a s využitím zkušeností novátorských učitelů podmínky a cesty rozvíjení žákovské aktivity, samostatnosti a tvořivosti. Důležitým rysem projektu je úzká spolupráce pedagogů a psychologů, jejímž výsledkem má být mimo jiné rozpracování způsobů realizace postupného rozvíjení samostnosti a tvůrčí aktivity žáků, včetně návrhů programů stimulace tvořivosti, využitelných učiteli v jejich každodenní činnosti v rodinné výchově i rozvoje tvořivosti samých učitelů.
Publikace
Počet publikací: 35
2004
-
Intervence předmětových didaktiků do rozvíjení pedagogických dovedností. Výzkumná zpráva
Rok: 2004, druh: Účelové publikace
-
Kasačová, B. Učiteľ. Profesia a príprava.
Pedagogická orientace, rok: 2004, ročník: 2003, vydání: 2
2003
-
Alternativní možnosti výchovy a vzdělávání
Teoreticko-metodická propedeutika pro edukační činnost s dětmi a mládeží, rok: 2003, počet stran: 147 s.
2002
-
K optimalizaci vztahů mezi učitelem a rodiči žáků
XX.Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu., rok: 2002
-
Kommentar zur Entwicklung der humanwissenschaftlichen Ausbildung der GrundschullehrerInnen an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität Brno
Grudschullehrerinnen- und -lehrerausbildung in den Humanwissenschaften Tschechien-Österreich, vydání: Vyd. 1., rok: 2002, počet stran: 20 s.
-
Kooperace v edukačních vztazích mezi učitelem a rodiči žáků
Studie z teorie a metodiky výchovy, rok: 2002
-
Kritische Stellungnahme zu den aktuellen Curricula für den humanwissenschaftlichen Bereich
Grudschullehrerinnen- und -lehrerausbildung in den Humanwissenschaften Tschechien-Österreich, vydání: Vyd. 1., rok: 2002, počet stran: 20 s.
-
Teorie a metodika výchovy-pojetí předmětu
Studie z teorie a metodiky výchovy, rok: 2002
2000
-
Německo-anglicko-český pedagogický slovník
Rok: 2000, vydání: Vyd. 1., počet stran: 174 s.
-
Symbiotické vztahy mezi sociální pedagogikou a rodinnou pedagogikou
Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitná disciplína, rok: 2000