Informace o projektu
Integrované vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný život a rozvoj, projekt "Biologie pro život a zdraví"
- Kód projektu
- MUNI/41/011/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
- Mgr. Jitka Božková
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
- Ing. Dana Křivánková
- Mgr. Irena Lidmilová
- Mgr. Jana Opatřilová
- Mgr. Dagmar Pacher
- Mgr. Lumír Reichmann
- Mgr. Kateřina Slavíčková
- Luděk Šebela
- Mgr. Kateřina Ševčíková
- Mgr. Jana Vaněčková
- Klíčová slova
- Vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný rozvoj, projekt "Biologie pro život a zdraví", Rámcový vzdělávací program, základní cíle, klíčové kompetence, sebereflexe, akční výzkum
Společný výzkum, realizovaný akademickými pracovníky a studenty, je zaměřený na ověřování modelů integrované výuky a vyplívá z dlouhodobého projektu "Biologie pro život a zdraví" cvičného střediska "Kejbaly", zaměřeného na vzdělávání pro udržitelnost. V modelech mezigeneračního zkušenostního učení studenti a učitelé, společně se žáky, získávají nové vědomosti a dovednosti, nikoliv pouze pomocí multimédií, internetu a knih, nýbrž aktivní konfrontací a činností s reáliemi v terénu, v přírodě i v biotopové zahradě. Inovacemi v oborové didaktice se také zabývá Dr. Jelka Strgar a kol. na univerzitě v Lublani a jsou součástí spolupráce mezi Českou republikou a Slovinskem, která umožňuje odborný růst studentů PdF MU v souladu s požadavky na environmentální vzdělávání v EU.
Výsledky
Případová studie obsahuje část výzkumu, zabývající se implementací zkušenostního učení jako základu znalostní báze učitelů v integrované didaktické přírodovědné výuce v projektu Biologie pro život a zdraví, který je realizován na Katedře biologie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Výzkum je zaměřen na vzdělávání pro udržitelný rozvoj a zdraví v kontextu změn vzdělávání v Evropě. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro základní školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe, kritického myšlení a akční výzkum.
Výsledky testů ze začátku studia (zahájení bakalářské části studia) jsou jako prekoncepty studentů středních škol srovnávány mezioborově a od r. 2006 i na úrovni mezinárodní. Pro sledování změn ve znalostech je dotazník používán jako kontrolní nástroj. Uvedené výsledky jsou srovnávány s výsledky ze začátku 4. ročníku (zahájení magisterské části studia), kde studenti test opakují. Dotazník má současně charakter autoregulačního testu .Je používán jako nástroj k nácviku aktivního smysluplného učení respondentů při zahájení vysokoškolského studia i pro sebereflexi v oborové didaktice k hodnocení, jako test ověřující, test absolutního výkonu. Modely zkušenostního učení , skupinové seminární práce jsou založeny na principu učení s chybou, tzn. sebezdokonalování pomocí skupinové diskuze a analýzy videozáznamu s odborníkem.