Informace o projektu
Rozvoj komunikačních kompetencí žáků ZŠ pro sluchově postižené v Německu a v ČR
- Kód projektu
- MUNI/41/038/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- Komunikační kompetence, komunikace, formy komunikace sluchově postižených, prstová abeceda, znakový jazyk, znakovaný jazyk, odezírání, přístupy ke vzdělávání sluchově postižených, orální metoda, totální komunikace, bilingvismus
Projekt navazuje na projekt "Komunikační kompetence žáků ZŠ pro sluchově postižené v Německu a v ČR" a má posloužit realizaci výzkumu zaměřeného na rozvoj komunikačních kompetencí u SP žáků ZŠ pro SP za určitý časový úsek. Projekt podporuje tvorbu disertační práce. Výzkum bude prováděn na školách pro SP v Německu a u nás. Náplní výzkumu je zjištění posunu SP žáků v komunikaci za období zhruba jednoho roku. Budou prováděny různé komparace. Projekt také podpoří přípravu teoretické části práce.
Výsledky
Díky projektu byly nasbírány materiály pro teoretický i empirický výzkum k rigorózní a disertační práci, které se týkají komunikačních kompetencí žáků škol pro sluchově postižené v České republice a v Německu. Výsledky výzkumného šetření budou uvedeny právě v těchto pracích. Při projektu získané komunikační kompetence ve znakovém jazyce jsou také využívány v rámci realizace výuky předmětu Komunikace sluchově postižených na fakultě, tedy při přípravě budoucích speciálních pedagogů – surdopedů na komunikaci s žáky se sluchovým postižením.