K metodám výzkumu expertnosti v profesi učitele.

Investor logo
Title in English On research methods in teacher expertise research
Authors

PÍŠOVÁ Michaela HANUŠOVÁ Světlana KOSTKOVÁ Klára

Year of publication 2012
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Cílem příspěvku je představit metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele na příkladu učitelů cizích jazyků. Výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, dále na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Výzkum expertnosti jako stabilně vysoké kvality výkonu učitele staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň ovšem zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. Akcent je kladen na charakteristiky expertnosti učitele a determinanty jejího rozvoje, zohledněny jsou i srovnávací studie učitelů-expertů a noviců v profesi. Příspěvek představí výzkumný design. V první fázi výzkum prostřednictvím pozorování výuky a rozhovoru cílí na charakteristiky expertnosti a expertního výkonu, ve druhé fázi zaměřené na povahu expertnosti jsou využity videonahrávky a metoda zpětného vybavování. Třetí fáze je biografickým výzkumem determinant rozvoje expertnosti. Jádrem příspěvku je popis tvorby kategoriálního systému a představení nástrojů sběru dat pro první fázi výzkumu.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.