Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2013 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Cílem příspěvku je představit design a metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele a vybrané výsledky, jež dosavadní fáze výzkumu, realizovaného v rámci projektu GAČR P407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky) přinesly. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. V prezentaci budou představeny výzkumný design a výsledky první a druhé fáze, jež stavěly na metodách pozorování a rozhovoru založeného na stimulovaném vybavování. Prezentovány budou výsledky analýz využívajících metod pozorování (116 vyučovacích hodin anglického a německého jazyka) a rozhovorů opřených o stimulované vybavování (realizovaných s šestnácti učiteli). |
Related projects: |