Terénní mapování ve speciální pedagogice
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2014 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Terénní mapování je evaluační metoda původně užívaná v přírodovědných oborech. V rámci mezioborové spolupráce jsme tuto metodu přenesli do speciální pedagogiky. Tento příspěvek představuje možnosti užití terénního mapování a jeho význam jako evaluačního prostředku (také evaluační metody) při výzkumných i nevýzkumných aktivitách v rámci speciální pedagogiky. Pohyb člověka se zdrav otním (například tělesným či zrakovým) postižením je komplikován mnoha bariérami. Na jejich tvorbu má vliv nevědomost, ale i netolerance intaktní společnosti. Odstraněním těchto bariér (v případě rekonstrukcí pak nevytvořením) dochází ke zpřístupnění veřej ného prostoru občanům, kteří jsou z něho na základě této netolerance k jinakosti vyčleněni. Metoda terénního mapování nám umožní cílené sledování přítomnosti bezbariérových tras a pozitivních či negativních změn bezbariérovosti v čase. Aplikaci terénního mapování si představíme na vybrané trase, kterou sledujeme a hodnotíme z hlediska měnící se komplexnosti tyfloinženýrských prvků, odstraňujících tvrdé bariéry pro osoby se zrakovým postižením. |