Pohybová gramotnost – cíl školní tělesné výchovy
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2014 |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Tělesná výchova je tradičním oborem školního vzdělávání u nás i v zahraničí. Ve světě lze rozlišit čtyři základní koncepce tělesné výchovy: sportovní, zdatnostní, pohybovou a zdravotní. České vzdělávací programy aktuálně obsahují pohybově-zdravotní koncepci tělesné výchovy, ale v praxi českých škol jsou patrné různé přístupy k realizaci tělesné výchovy. Tento rozpor mezi vzdělávacími programy a terénní praxí je doložen také názory české veřejnosti, která se staví kladně k aktuální pohybově-zdravotní koncepci tělesné výchovy, ale v praxi preferuje především sportovně orientovanou tělesnou výchovu. Mělo by tedy dojít k obecně uznávanému konsensu, který by uvedené rozpory zmírnil nebo odstranil. Cílem vzdělávání v tělesné výchově by se měla stát zřetelně vymezená pohybová gramotnost, která by plynula ze zvolené a obecně akceptované koncepce tělesné výchovy. Obsah vzdělávání v tělesné výchově by měl být diferencován pro jednotlivé stupně vzdělávání a měl by zohledňovat životní potřeby současných dětí a mládeže. Experimentem v tomto smyslu je Pokusné ověřování programu Pohyb a výživa, vyhlášené v roce 2013 Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy pro 1. stupeň základní školy. Ústředními pojmy tohoto programu jsou pohybový (a výživový) režim a pohybová (a výživová) gramotnost žáků. |