Reflexe praxe se zaměřením na pojetí výuky u studentů učitelství
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2015 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Reflexe praxe se zaměřením na pojetí výuky u studentů učitelství Jaké jsou prekoncepty studentů o pojetí výuky? V čem spatřují roli učitele, roli žáka? Jaká je síť jejich myšlenek o výuce, přístupu k dětem, metodách, formách výuky? Mění se tento pohled studenta po třítýdenní praxi ve škole? Co jej ovlivňuje? Práce v kurzech psychologie s aktivním přístupem studentů je základním předpokladem jeho smysluplného zvládnutí. Jak výuka v semináři zohledňuje Delorsovy cíle vzdělávání (Kotásek, 1997), které vytýčil pro 21. století? Jedná se čtyři pilíře vzdělávání. Pilíř první - učit se poznávat stojí na osvojení základních poznatků a informací. Poznávací proces je zde propojen s využíváním zkušeností. Zde se objevuje snaha o aktivním přístupu a podílu na tvorbě poznatků. Druhý pilíř - učit se jednat, využití poznávacích procesů v praxi, dovednosti praktické, umět se rozhodovat, rozvíjet metakognici. Třetí pilíř – učit se žít společně, schopnost spolupracovat, práce ve skupině spolužáků na tématu, respektovat názor druhého, učit se zodpovědnosti za sebe i za druhé, naslouchat, kooperovat. Čtvrtý pilíř – učit se být, rozvoj vlastní osobnosti v oblasti myšlení, citů, hodnot, postojů, nést odpovědnost sám za sebe, dovednosti potřebné k sebereflexi, sebe poznání, Práce v semináři tak může napomoci studentům orientovat se v náročné práci pedagoga, v požadavcích na jeho profesní kompetence. Literatura Kotásek, J. (1997) Předmluva k českému vydání. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UINESCO. |