Reflexe praxe se zaměřením na pojetí výuky u studentů učitelství

Authors

ŽALOUDÍKOVÁ Iva

Year of publication 2015
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Reflexe praxe se zaměřením na pojetí výuky u studentů učitelství Jaké jsou prekoncepty studentů o pojetí výuky? V čem spatřují roli učitele, roli žáka? Jaká je síť jejich myšlenek o výuce, přístupu k dětem, metodách, formách výuky? Mění se tento pohled studenta po třítýdenní praxi ve škole? Co jej ovlivňuje? Práce v kurzech psychologie s aktivním přístupem studentů je základním předpokladem jeho smysluplného zvládnutí. Jak výuka v semináři zohledňuje Delorsovy cíle vzdělávání (Kotásek, 1997), které vytýčil pro 21. století? Jedná se čtyři pilíře vzdělávání. Pilíř první - učit se poznávat stojí na osvojení základních poznatků a informací. Poznávací proces je zde propojen s využíváním zkušeností. Zde se objevuje snaha o aktivním přístupu a podílu na tvorbě poznatků. Druhý pilíř - učit se jednat, využití poznávacích procesů v praxi, dovednosti praktické, umět se rozhodovat, rozvíjet metakognici. Třetí pilíř – učit se žít společně, schopnost spolupracovat, práce ve skupině spolužáků na tématu, respektovat názor druhého, učit se zodpovědnosti za sebe i za druhé, naslouchat, kooperovat. Čtvrtý pilíř – učit se být, rozvoj vlastní osobnosti v oblasti myšlení, citů, hodnot, postojů, nést odpovědnost sám za sebe, dovednosti potřebné k sebereflexi, sebe poznání, Práce v semináři tak může napomoci studentům orientovat se v náročné práci pedagoga, v požadavcích na jeho profesní kompetence. Literatura Kotásek, J. (1997) Předmluva k českému vydání. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UINESCO.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.