PŘEDSTAVY DĚTÍ O SMRTI A JEJICH VYUŽITÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2015 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Děti aktivně konstruují své mentální modely vnějšího světa, jsou konzistentní s jejich každodenní zkušeností. Jsou neustále přebudovávány, vznikají ve vztahu s vlastní zkušeností, stabilní, odolávají změně (kognitivní konflikt, konceptuální změna). Malé děti nechápaly plně koncept smrti, ani smrt nepersonifikovaly. Jeden chlapec uvedl i násilné skončení života, nejen smrt zapříčiněnou nemocí nebo stářím. Děti 7 leté rozuměly jen některým subkomponentám, nechápaly smrt v celé komplexnosti. Neuvědomovaly si fakt, že smrt se týká i jejich osoby, univerzálnost, nevratnost. Umírá člověk, který je starý nebo nemocný. Děti ve věku 10 let chápaly biologickou příčinu smrti, fungování lidského těla. Chápaly univerzálnost, Ale neuvědomovaly nevratnost. Naše zjištění neodpovídají zahraničním studiím. U našich respondentů ve věku 10 let stále nedošlo k pochopení celé komplexnosti smrti. |