PŘEDSTAVY DĚTÍ O SMRTI A JEJICH VYUŽITÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ

Authors

ŽALOUDÍKOVÁ Iva

Year of publication 2015
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Děti aktivně konstruují své mentální modely vnějšího světa, jsou konzistentní s jejich každodenní zkušeností. Jsou neustále přebudovávány, vznikají ve vztahu s vlastní zkušeností, stabilní, odolávají změně (kognitivní konflikt, konceptuální změna). Malé děti nechápaly plně koncept smrti, ani smrt nepersonifikovaly. Jeden chlapec uvedl i násilné skončení života, nejen smrt zapříčiněnou nemocí nebo stářím. Děti 7 leté rozuměly jen některým subkomponentám, nechápaly smrt v celé komplexnosti. Neuvědomovaly si fakt, že smrt se týká i jejich osoby, univerzálnost, nevratnost. Umírá člověk, který je starý nebo nemocný. Děti ve věku 10 let chápaly biologickou příčinu smrti, fungování lidského těla. Chápaly univerzálnost, Ale neuvědomovaly nevratnost. Naše zjištění neodpovídají zahraničním studiím. U našich respondentů ve věku 10 let stále nedošlo k pochopení celé komplexnosti smrti.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.