Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2016 |
Type | Article in Periodical |
Magazine / Source | Prevence |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Field | Pedagogy and education |
Keywords | prevention; school prevention; smoking prevention; healthy life style; preventive programme; risk behavior; anti-smoking education |
Description | Školní program rizikového chování je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a prevenci užívání legálních drog, především prevenci kouření u dětí mladšího školního věku (7-11 let). V jednotlivých lekcích se zabývá faktory zdravého životního stylu, jako je: dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, atd. Upozorňuje na rizika, se kterými se děti mohou setkat a uvádí i salutory podporující zdraví. Normální je nekouřit je komplexní a systematický program, který je tvořen celkem 25 samostanými lekcemi. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Obsah jednotlivých dílů na sebe systematicky navazuje a postupně se zvyšuje úroveň znalostí, vzrůstá náročnost a zvyšují se nároky na rozvoj dovedností potřebných pro život. Mění se techniky a aktivity k rozvoji psychosociálních kompetencí žáků vedoucích k posílení a podpoře zdraví a prevenci rizikového chování v oblasti užívání legálních drog - kouření, alkohol. Edukační program Normální je nekouřit ovlivnil zvýšení znalostí, ale pouze částečně ovlivnil postoje dětí a jejich chování. Ačkoli známky zvýšených negativní postojů ke kouření v intervenované skupině bylo možno celou dobu sledovat, signifikantní vliv byl potvrzen pouze ve 4. ročníku u dětí z nekuřáckých rodin. Projevily se známky silného vlivu rodinného prostředí ve strmém opakovaném zvýšení počtu dětí, které experimentovaly s kouřením v průběhu školních prázdnin. Pro-kuřácké rodinné prostředí snižuje úsilí protikuřácké prevence ve škole. Determinujícím faktorem pro prevenci prvních pokusů s kouřením je pro děti tohoto věku jednoznačně sociální model rodinného prostředí. Z dotazníků zpětné vazby vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Nejvíce děti ovlivnily tyto konkrétní aktivity: dramatizace, modelové situace a jejich řešení, diskuse a úkoly na interaktivní tabuli, vlastní zkušenosti z domova, terénní úkol nedopalky, tvorba reklamních plakátů proti kouření, rozhovor s kouřícím členem rodiny o kouření a další. Program ovlivnil názory dětí na zdravý životní styl. |