Analýza a komparace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Německu a České republice

Authors

ŠIMČÍKOVÁ Kateřina VIKTORIN Jan

Year of publication 2017
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Poster prezentuje téma nově nabízených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy z pohledu Spolkové republiky Německo, konkrétně Baden-Württembergu, ve vztahu k Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (ICF) a ve srovnání s nově přijatými legislativními opatřeními v České republice. Koncept pro inkluzivní vyučování se dotýká dvou hlavních oblastí: vytvoření společného vyučování v základní škole s účastí všech žáků a vytvoření podpůrných opatření k účinné podpoře všech žáků při společné výuce v inkluzivní škole. Ve spolkové zemi Baden-Württemberg byl vytvořen koncept individuálního doprovodu učení a vývoje (Individuelle Lern- und Entwicklungsbegleitung, ILEB). Individuálním doprovodem učení a vývoje je myšlen doprovod individuálních potřeb a potenciálu mladých lidí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na profesionální řízení souhry speciálněpedagogické diagnostiky, kooperativního edukativního plánování, individuální vzdělávací nabídky, stanovení výkonů a kontinuálních dokumentů tohoto procesu. V České republice se nově definují stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky speciálněpedagogické podpory pro žáky v inkluzivním prostředí. Změny ve školském zákoně vedou k odklonu od postižení/znevýhodnění k dopadům, které postižení nebo znevýhodnění přináší do vzdělání. Nová úprava stanovuje pět stupňů podpory a umožní pomáhat i dětem s menšími problémy, které jsou s takovou podporou schopné chodit i do běžné školy.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.