Analýza a komparace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Německu a České republice
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2017 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Poster prezentuje téma nově nabízených podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy z pohledu Spolkové republiky Německo, konkrétně Baden-Württembergu, ve vztahu k Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (ICF) a ve srovnání s nově přijatými legislativními opatřeními v České republice. Koncept pro inkluzivní vyučování se dotýká dvou hlavních oblastí: vytvoření společného vyučování v základní škole s účastí všech žáků a vytvoření podpůrných opatření k účinné podpoře všech žáků při společné výuce v inkluzivní škole. Ve spolkové zemi Baden-Württemberg byl vytvořen koncept individuálního doprovodu učení a vývoje (Individuelle Lern- und Entwicklungsbegleitung, ILEB). Individuálním doprovodem učení a vývoje je myšlen doprovod individuálních potřeb a potenciálu mladých lidí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na profesionální řízení souhry speciálněpedagogické diagnostiky, kooperativního edukativního plánování, individuální vzdělávací nabídky, stanovení výkonů a kontinuálních dokumentů tohoto procesu. V České republice se nově definují stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky speciálněpedagogické podpory pro žáky v inkluzivním prostředí. Změny ve školském zákoně vedou k odklonu od postižení/znevýhodnění k dopadům, které postižení nebo znevýhodnění přináší do vzdělání. Nová úprava stanovuje pět stupňů podpory a umožní pomáhat i dětem s menšími problémy, které jsou s takovou podporou schopné chodit i do běžné školy. |