Individuální vzdělávání jako odpověď na potřeby dítěte? Motivace pro jeho volbu a praktická realizace v českém prostředí

Authors

SLEPIČKOVÁ Lenka ČERNOCHOVÁ Irena

Year of publication 2017
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Individuální vzdělávání vyvolává řadu kontroverzí a debat na straně jedné, a málo pozornosti odborné veřejnosti na straně druhé. Jedná o formu vzdělávání, která má narůstající oblibu (což je nutné vnímat v kontextu současných debat o úloze školy ve vzdělávání dětí), a také o formu vzdělávání, která je relevantní pro oblast speciální pedagogiky, protože speciální vzdělávací potřeby dítěte jsou jedním z častých motivů pro její volbu. V příspěvku budou představeny výsledky výzkumu, založeném na hloubkových rozhovorech s deseti rodiči, kteří mají zkušenost s domácím vzděláváním. Zvláštní pozornost je věnována motivaci pro volbu této formy vzdělávání, roli speciálně vzdělávacích potřeb v tomto rozhodnutí a podobnostem mezi rodinami, jako je alternativní životní styl nebo důraz na určité hodnoty. Z výzkumu vyplývá, že rodiny vzdělávající děti doma nejsou izolované, většinou jsou napojeny na další stejně smýšlející rodiny a vytvářejí tak podpůrnou síť, která nejen zprostředkovává informace a ujištění, ale také významně ovlivňuje rozhodování rodičů. Výsledky poukazují také na riziko syndromu vyhoření, které plyne z náročnosti realizace domácího vzdělávání a mnohočetnosti rolí, ve které se rodič-vzdělavatel nachází. 20 Výzkum přináší pohled na zkušenost různých typů rodin, které mají s individuálním vzděláním zkušenost, a opravuje tak některé stereotypy. Individuální vzdělávání zde vystupuje jako důkladně zvažovaná odpověď jak na potřeby dítěte, tak na limity a možnosti spádových škol, nikoli jako výraz radikálního a jednou provždy uskutečněného odmítnutí „systému“ či většinového způsobu života.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.