Moravské reálie: koncept, možnosti a meze didaktizace
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2021 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Reálie patří k důležitým, dosud však spíše opomíjeným oblastem výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka (čcj a čdj). Lingvodidakticky, jakož i z hlediska výukové praxe neprozkoumaným tématem je koncept “moravských reálií”, jenž je hlavním předmětem příspěvku. Po teoretickém vymezení a ukotvení uvedeného pojmu bude zkoumána zejména jeho praktická využitelnost ve výuce čcj a čdj. Zaměříme se na dosavadní (byť spíše implicitní a nesystematické) zastoupení “moravských reálií” v kontextu výuky čcj a čdj, zejména v učebnicích a dalších výukových materiálech, zkouškách, kurikulárních dokumentech apod. V závěrečné části pak budou krátce představeny a diskutovány možnosti didaktického zpracování tématu, a to na příkladu připravované databanky moravských reálií s integrovanými cvičeními a úkoly, do jejíž tvorby budou zapojeni též studenti učitelského programu zaměřeného na žáky s odlišným mateřským jazykem na PdF MU ve spolupráci se studenty Centra českých studií BOHEMICUM Univerzity Regensburg. |