Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

Authors

JIREČEK Miroslav

Year of publication 2022
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů provedené ve dvou vlnách – před provedením revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v roce 2021 a po její realizaci (komparace ŠVP ze školních let 2018/19 a 2021/22). Analyzována tedy byla projektovaná forma kurikula na státní úrovni. Cílem analýzy bylo zachytit, jaké změny proběhly během uplynulých tří let v podobě školního dějepisu (samostatný versus integrovaný předmět), jeho časových dotacích (a jejich rozložení) a prostoru věnovaného moderním dějinám. Výzkumný vzorek tvořilo 200 sledovaných kurikulárních dokumentů. Výsledky jsou představeny v celkovém kontextu vývoje českého (či československého) školství a aktuálně diskutovaných revizí (či reforem) projektovaného kurikula předmětu. Jako otázka přitom vyvstává, zda potřebné reformě školního dějepisu (rozvíjení historické gramotnosti apod.) nahrávají změny provedené v RVP ZV (čili na úrovni státu). Příspěvek tak nabízí podklad pro aktuálně probíhající diskuzi o proměně (revizi či reformě?) tohoto dokumentu a školního dějepisu. Tematizována je také otázka v čase se snižujícího prostoru věnovaného moderním dějinám, ačkoli trendy a doporučení směřují opačným směrem.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.