Využití pokojových rostlin ve výuce na 1. stupni brněnských základních škol
Title in English | The use of houseplants in teaching at the 1st grade of primary schools in Brno |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2023 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Diplomová práce se zabývá využíváním pokojových rostlin z hlediska vyučovacího procesu na 1. stupni základních škol. Pokojové rostliny vnímám jako opomíjenou součást některých tříd, i když mají edukační význam pro žáky již od prvního ročníku. Důležitost tohoto tématu je velká zejména pro pedagogy, protože pokojové rostliny lze použít jako jednoduchý nástroj k porozumění i zdánlivě abstraktním tématům jiných předmětů, a žákům tak umožnit vnímat učivo v souvislostech. Jelikož jsem byla na svých pedagogických praxích vždy svědkem nedostatečného využití pokojových rostlin, nebo dokonce jejich úplné absence, rozhodla jsem se pro napsání této práce, abych zjistila, jestli je tento problém i na jiných základních školách. Cílem této práce je zjistit současný stav na brněnských školách z hlediska výskytu pokojových rostlin, jejich získávání, následné péče o ně a v neposlední řadě jejich didaktického využití ve výuce. K dosažení cíle byly využity výzkumné metody pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Samotný výzkum probíhal na náhodně vybraných pěti základních školách v Brně a okolí, kde byl zmapován výskyt pokojových rostlin na 1. stupni ve třídách a společných prostorech. Následně proběhl rozhovor s učiteli, ve kterém bylo zjišťováno, jakým způsobem získali rostliny, kdo a jak se o ně stará a jakými způsoby je uplatňují ve výuce. Výsledky výzkumu ukazují, že i ve vybraném vzorku škol stále převládá dekorativní charakter využití pokojových rostlin. I přes to ale učitelé podporují žáky alespoň v základní péči o pokojové rostliny. Pozitivním zjištěním je i fakt, který ukazuje množení a sdílení rostlin mezi učiteli jako nejčastější metodu získávání nových rostlin ve třídách a společných prostorech 1. stupně. Součástí diplomové práce je i teoretický základ, který umožňuje vyznat se v různých druzích pokojových rostlin zmíněných ve výzkumné části. Dále obsahuje důležité aspekty související s jejich pěstováním na základních školách, zejména vhodnost druhů a jedovatost, pěstební podmínky, způsoby množení a v neposlední řadě vliv na lidskou psychiku a kvalitu ovzduší. |
Related projects: |